Car Free Day 2K18

woensdag 3 december 2014

Eindejaarspremie

Heb ik recht op een eindejaarspremie?

De eindejaarspremie, ook 13de maand of kerstpremie genoemd, maakt deel uit van de verschillende voordelen waar je krachtens je arbeidsovereenkomst recht op hebt. Aangezien ze beschouwd wordt als loon, moeten op deze premie RSZ-bijdragen (door je werkgever en door jezelf) en bedrijfsvoorheffing worden betaald. Omdat een eindejaarspremie niet wettelijk verplicht is, moet de toekenning ervan voorzien worden in een collectieve arbeidsovereenkomst. De toekenningsvoorwaarden, de berekeningswijze en de uitbetalingsdatum hangen dus af van je sector en van je paritair comité.

Wanneer ontvang ik mijn eindejaarspremie?

Het hangt af van de sector en het paritair comité waarin je werkt of je premie vroeg of laat gestort wordt. In het algemeen wordt je eindejaarspremie ten laatste op 31 december van het lopende jaar uitbetaald.

Hoeveel zal mijn eindejaarspremie bedragen?

De specifieke voorwaarden die het bedrag van jullie eindejaarspremie bepalen hangen ook af van de sector of het paritair comité waarin je werkt. Als algemene regel geldt dat het bedrag van je eindejaarspremie berekend wordt aan de hand van je arbeidsprestaties van de 12 laatste maanden. Als je dus voltijds gewerkt hebt tijdens het jaar, zal het bedrag van je premie gelijkaardig zijn aan een maand salaris.

  

Ik werk halftijds

Jullie hebben recht op een eindejaarspremie in verhouding tot je arbeidstijd.

Ik ben pas in de loop van het jaar aan de slag gegaan

In dit geval heb je recht op een deel van je premie. Het bedrag wordt bepaald op basis van het aantal volledige maanden dat je tijdens de loop van het jaar hebt gepresteerd. Elke volledige maand geeft recht op 1/12e van de premie. Dit is de algemene regel, maar voor sommige sectoren bestaan er andere afspraken.

Geen opmerkingen: